1. Rasullah s.a.w bersabda: “Aku minta dibukakan pintu syurga, maka bertanyalah penjaganya, “Siapa anda?” Jawabku, “Muhammad”’ lalu dia berkata, “Sesungguhnya aku diamanahkan supaya tidak membukakan (pintu syurga) untuk seseorang pun sebelum anda”. (sahih R.Ahmad & Muslim) 2. Rasullah s.a.w bersabda: “Tanda iman adalah mencintai (para sahabat) Ansar dan tanda kemunafikan adalah membenci (para sahabat) Ansar”. (Sahih R.Ahmad, Bukhari & Muslim) 3. Rasullah s.a.w bersabda: “Ada tiga tanda orang munafik: (a) apabila berbicara ia dusta, (b) apabila ia berjanji ia mungkar, (c) apabila dipercayai ia berkhianat”. (shaih R.Bukhari,Muslim & Tirmidzi) 4. Rasullah s.a.w bersabda: “Datanglah ladangmu (isterimu) sebagaimana engkau suka, berilah dia makan apabila engkau makan, berilah pakaian apabila engkau berpakaian, jangan engkau menghinanya atau memukulnya”. (Hasan, R.Abu Dawud) 5. Rasullah s.a.w bersabda: “Datangilah undangan apabila kamu diundang”. (Sahih R.Muslim) 6. Rasullah s.a.w bersabda: “Sentiasalah kamu menggunakan minyak zaitun, sesungguhnya ia keluar dari kayu yang diberkati”. (Sahih R.Ibnu Majah,Hakim & Baihaqi)


HANTAR CERITA ANDA DI SINI

PEMBACA BUDIMAN... MARI KITA BERKONGSI CERITA. DI SINI DISEDIAKAN SATU RUANGAN UNTUK PEMBACA UNTUK MENGHANTAR APA SAJA DARI CERITA, RESEPI, TIPS HINGGA GAMBAR ANDA. TAPI UNTUK GAMBAR PASTIKAN PIXEL TAK LEBIH DARI 400 WIDTH 200 HEIGHT. TAPISAN DOES APPLY. TERIMA KASIH

The Japanese love fish. The fish must be very fresh to please the Japanese palate. For several decades, the fish stock in Japanese waters was steadily decreasing. So, fishing boats had to go further out to sea to fish. Naturally, it took longer to bring the fish back. The fishermen had to use bigger fishing boats to store more fish in order to make the trips worthwhile. If the return trip took more than a few days, the fish would not be as fresh. So freezers were installed in the fishing boats to enable fishermen to freeze the fish at sea. But the Japanese consumers were picky; they could taste the difference between fresh fish and frozen fish. As a result the market price for frozen fish was lower than that for fresh fish. Fishing companies made less profit from selling frozen fish, and therefore they could not pay fishermen good prices for their catch. Instead of accepting the situation as it was, the fishermen thought of a way to solve the problem. They installed fish tanks in their boats so they could stall freshly-caught fish. To make their trips worthwhile, the fishermen stayed longer at sea to get as many fish as possible into the tanks before they went back to shore. The tanks were so full that there was little room for the fish to swim. So the fish stopped moving during the return trip. They were alive but dull and tired by the time they reached the markets. However the Japanese consumers could still taste the difference between fresh, lively fish and dull fish, resulting in the dull fish fetching a lower price than fresh, lively fish. Again, instead of surrendering to the negative situation, the Japanese fishing companies thought of another way to keep the fish fresh. They told the Japanese fishermen to put a small shark in each tank. The shark would eat a few fish whenever it was hungry. The other fish in the tank would swim hard to escape from the shark. So in the end, the fish would arrive at the markets fresh.

Selasa, 3 Jun 2008

Kerja Sambilan - Beta Game Tester dan Dibayar





Adakah anda seorang gamer? Dulu aku minat sangat dengan PC games. Masa kat universiti selain habiskan study, aku khatam macam-macam game dengan kawan-kawan.


Ada banyak kategori games, RPG, adventure, action, dsb. Antara games yang dah habis aku khatam ialah diaboluque, Red Alert, Warcraft, Max Payne, Soldier of Fortune, Counter Strike, Midtown Madness dan sebagainya. Game yang adventure ni berhantu sikit. Lepas satu level ke satu level kita makin desperate nak habiskan. Tu yang ada satu ketika aku makan depan komputer ja. Main dari pagi sampai petang pastu sambung sebelah malam.


Bila dah habis sampai ending kita akan rasa kepuasaan dan bangga seolah-olah kita lah hero dalam game tu yang berjaya habiskan mision.


Sekarang aku dah berhenti dari semua tu. Cuma tinggal kenangan saja.
Sekarang ni kepada gamers yang tengah dok naik sheikh ada satu peluang untuk kauorang. Ada lubang untuk buat duit sambil main game. Tapi bukan game yang korang beli kat pasaran. Biar aku cerita kat bawah.


Kau orang tahu bila kita main game terutama jenis RPG dan adventure ataupun action nie,kita akan selalu akan cari chaet code atau guide cerita. Bila kita guna cheat code game yang ok akan tidak ada masalah. Tapi aku percaya melalui pengalaman aku ada game yang bila kita guna cheat code ia akan hang dan sebagainya. Kita panggil masalah ni bug. Ada macam-macam lagi bug ni.


So sekiranya syarikat game ni invest berjuta dolar untuk satu game tiba-tiba masuk pasaran ada masalah sudah tentu mereka akan rugi besar. Dan kita sebagai pembeli sudah tentu akan bgtau kawan-kawan kita yang game ni ada masalah, sangkut, ada bug. Ini menyebabkan game tu tak laku terus. Sedangkan untuk hasilkan satu game, syarikat ini guna modal yang besar dari research, programming, test, manpower, marketing, production semua la. Dan yang paling penting reputasi diorang la. Sekiranya ada masalah lepas ni syarikat tu punya nama akan terjejas dan sebarang game baru yang depa keluarkan mungkin susah nak jalan.


Jadi untuk itu mereka perlukan gamers untuk running test game baru mereka sekiranya ada bug mereka masih diperingkat awal dan sempat betulkan dulu sebelum keluar ke pasaran. Orang akan tanya kenapa tak guna programmer saja dari guna orang awam macam kita. Ok programmer pun sebenarnya tak akan dapat kesan semua bug. Game ni hanya gamers saja yang tahu masalahnya kerana macam aku kata tadi games jenis adventure atau RPG panjang missionnya. Kadang2 berbelas-belas level. Jadi mungkin bug tu wujud di setengah-setengah mision saja. Pengalaman aku ada terjumpa bila kita guna cheat code memang boleh main game tapi bila kita nak jump contohnya dia akan terus hang dan sebagainya. Aku rasa gamers yang baca ni mesti pernah alami masalah macam ni dan faham. Tambahan pulak kalau progammer leh detect bug sudah tentu tak akan ada game yang ada masalah atau bug sperti yang pernah kita jumpa di pasaran.


So syarikat game yang besar-besar ni perlukan gamers dari merata dunia untuk test game diorang. Diorang peruntukkan sebahagian budget untuk bayar kita bila main game ni. Banyak atau sikit bergantung kepada budget diorang. Selalunya syarikat besar budget diorang besar.


Masalahnya sekarang kalau betul ada macamana nak apply untuk test game ni. Inilah rahsia besar yang dikongsi oleh mamat ni. Selain nak cari syarikat yang nak gamers, kita juga mesti tahu cara nak apply dan sebagainya. Ini tak ada secara umum di internet. Kita kena korek cari, kena tipu dulu, habis berjam-jam sebelum jumpa.
Jadi mamat ni dah lalui semua yang aku sebut dia atas tadi dan dah lalu perit jerih semua tu. So dia sudi nak kongsi rahsia tu dengan gamers diseluruh dunia. Tapi bukan free. Macam aku gak kalau aku dapat la rahsia yang susah nak cari mungkin aku tak bagitau orang. Habis-habis sangat kalau nak bagitau pun tak habis aku bagitau atau aku suruh bayar sikit la. Ni la yang mamat ni buat.


So kalau korang nak main game baru sambil dibayar oleh syarikat-syarikat besar ni daftar dengan mamat ni kemudian bayar servis kat dia. Pastu kauorang tak akan buang masa bila main game baru. Main game duit masuk akaun. Layan........

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hai..pedih dan pedih poket aku....
Tak ada ker orang yang bijak pandai yang boleh bantu kerajaan kita dr membuat keputusan yang sebegini rupa.. Nak mengelakkan dr beberapa kerat org asing dr membeli petrol dgn harga subsidi.. berpuluh juta rakyat sengsara..Aku pun tk tau mcmana diorang boleh kira bantuan RM600++ setahun bg sebuah kereta..
Mana cukup.. bukannya pg keje 2km sehari... hai tak paham... tak paham..